– grunnskolens 8–10 trinn –
Hva du skal lære på skolen er skrevet ned i læreplanen Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006. Nedenfor kan du lese om hva du skal vite og mestre i samfunnsfaget. Det er kompetansemålene som angir hva du skal lære.
Samfunnsfaget er delt inn i tre hovedområder – geografi, historie og samfunnskunnskap. Det er knyttet kompetansemål til hvert hovedområde.
Kompetansemål i samfunnsfag etter 10. trinn
Geografi
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- lese, tolke og bruke papirbaserte og digitale kart og kunne bruke målestokk og kartteikn
- gjere greie for eigne rettar og konsekvensar når ein arbeider på Internett og publiserer sitt eige materiale
- lokalisere og dokumentere oversikt over geografiske hovudtrekk i verda og samanlikne ulike land og regionar
- fortelje om naturgrunnlaget med vekt på indre og ytre krefter på jorda, rørsler i luftmassane, krinsløpet til vatnet, vêr, klima og vegetasjon, og drøfte samanhengar mellom natur og samfunn
- beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet
- forklare korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda
- vurdere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
- gjere greie for storleik, struktur og vekst i befolkningar og drøfte befolkningsutvikling og flytting i nyare tid, inkludert urbanisering
- forklare og drøfte variasjonar i levekår i ulike delar av verda og samanlikne og vurdere dei store skilnadene mellom fattige og rike
- drøfte premissar for ei berekraftig utvikling
Hvor i Kosmos finner du innhold for å mestre kompetansemålene for geografi?
Kapitler i Kosmos |
Kompetansemål fra LK06 |
Kosmos 8 |
1, 2, 4 og 5 |
4 |
3 |
1 |
6, 7 |
4 og 5 |
8, 9, 10, 11 og 12 |
4 |
13 og 14 |
3 |
Kosmos 9 |
1 |
5 |
2, 3 og 4 |
6 |
5 |
7 |
Kosmos 10 |
1, 2 og 3 |
8 |
4 og 9 |
10 |
5, 6, 7 og 8 |
9 |
Kompetansemål nr. 2 er dekket i oppgavene i Kosmos 8–10.
Historie
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- finne døme på hendingar som har vore med på å forme dagens Noreg, og reflektere over korleis samfunnet kunne ha vorte dersom desse hendingane hadde utvikla seg annleis
- presentere ei historisk hending med utgangspunkt i ulike ideologiar
- skape forteljingar om menneske i fortida, og slik vise korleis rammer og verdiar i samfunnet påverkar tankar og handlingar
- søkje etter og velje ut kjelder, vurdere dei kritisk og vise korleis ulike kjelder kan framstille historia ulikt
- drøfte menneskeverd, rasisme og diskriminering i eit historisk og notidig perspektiv med elevar frå andre skular ved å bruke digitale kommunikasjonsverktøy
- presentere hovudtrekk ved historia og kulturen til samane frå dansketida til i dag, og drøfte forholdet deira til storsamfunnet
- presentere viktige utviklingstrekk i norsk historie på 1800-talet og første halvdelen av 1900-talet, og forklare korleis dei peikar fram mot samfunnet i dag
- forklare framveksten av velferdsstaten og beskrive trekk ved det moderne Noreg
- forklare teknologiske og samfunnsmessige endringar som følgde av den industrielle revolusjonen
- drøfte idear og krefter som førte til den amerikanske fridomskampen og den franske revolusjonen, og følgjer som dette fekk for den demokratiske utviklinga i Noreg
- gjere greie for imperialisme og gje døme på avkolonialisering
- lage spørsmål om sentrale internasjonale konfliktar på 1900-talet og i vårt eige hundreår, formulere årsaksforklaringar og diskutere konsekvensar av konfliktane
- drøfte viktige omveltingar i samfunnet i nyare tid, og reflektere over korleis dagens samfunn opnar for nye omveltingar
Hvor i Kosmos finner du innhold for å mestre kompetansemålene for historie?
Kapitler i Kosmos |
Kompetansemål fra LK06 |
Kosmos 8 |
Sporene fra fortida |
4 |
1, 2, 3, 4, 5 og 6 |
10 |
7 |
9 |
Kosmos 9 |
1 |
1 og 7 |
2 |
9 og 11 |
3 |
12 |
4 |
1, 5, 7 og 12 |
5 |
5 og 12 |
6 |
6 |
Kosmos 10 |
1 |
2, 3 og 12 |
2 |
1, 3, 12 og 13 |
3 |
3 og 11 |
4 |
3 og 12 |
5 |
12 og 13 |
6 |
1, 3 og 8 |
Samfunnskunnskap
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- planleggje, gjennomføre og presentere problemorienterte samfunnsfaglege undersøkingar og vurdere arbeidsprosessen og resultata
- finne fram til og presentere aktuelle samfunnsspørsmål, skilje mellom meiningar og fakta, formulere argument og drøfte spørsmåla
- leggje ein plan for å starte og drive ei bedrift ut frå ei undersøking av grunnlaget for ei slik bedrift
- analysere utviklinga av rusmiddelbruk og røyking i Noreg og reflektere over haldningar til rusmiddel
- drøfte forholdet mellom kjærleik og seksualitet i lys av kulturelle normer
- beskrive korleis forbruksmønsteret har utvikla seg i Noreg og gjere greie for rettane til forbrukarane
- forklare kva haldningar og fordommar er og drøfte moglegheiter og utfordringar i fleirkulturelle samfunn
- utforske kva som krevst for at samfunn skal kunne halde fram å eksistere og samanlikne to eller fleire samfunn
- gjere greie for politiske institusjonar i Noreg og samanlikne dei med institusjonar i andre land
- gje døme på og drøfte demokrati som styreform, gjere greie for politisk innverknad og maktfordeling i Noreg og bruke digitale kanalar for utøving av demokrati
- diskutere årsaker til og følgjer av kriminalitet, og forklare korleis rettsstaten fungerer ut frå korleis eit aktuelt lovbrot er behandla
- forklare kvifor kultur ikkje er medfødd, og gjere greie for og analysere kulturelle variasjonar
- beskrive hovudtrekk i norsk økonomi og korleis vår økonomi heng saman med den globale økonomien
- gjere greie for grunnleggjande menneskerettar og drøfte verdien av at dei blir respekterte
Hvor i Kosmos finner du innhold for å mestre kompetansemålene for samfunnskunnskap?
Kapitler i Kosmos |
Kompetansemål fra LK06 |
Kosmos 8 |
1 |
8 |
2, 3 |
10 |
4 |
7, 8, 10 |
5, 6, 7, 8, 9 og 10 |
10 |
Kosmos 9 |
1 |
6 |
2 |
4 |
3 |
11 |
4 |
3 |
5 |
9 |
Kosmos 10 |
1 |
7, 8 og 12 |
2 |
13 |
3 |
5 |
4 |
14 |
Kompetansemål nr. 1 og 2 er dekket i oppgavene i Kosmos 8–10.